Få vores nyheder på mail

Undgå at juleferien forsvinder i tech-support

Pressemeddelelse   •   Dec 10, 2018 09:03 CET

Julefreden kan sænke sig, når gaverne er klar til brug lige fra æsken.

Denne jul vil der ligge mange elektronik-julegaver, som smarthøjtalere, computerspil, smartphones og PC’er, under de danske juletræer. Men mange danskere kæmper med at få teknologien til at virke korrekt.

Ifølge en undersøgelse udført af YouGov for Elgiganten, svarer 47 procent af de adspurgte, at de har elektronik hjemme, som de ikke formår at udnytte fuldt ud. 

Mange siger også, at de kæmper med at følge med i den tekniske udvikling, og at de føler at de hænger efter.

I julen ender mange derfor med at måtte agere IT-support for familiemedlemmer, der har fået mere eller mindre smart teknologi i julegave. Mere end hver tiende af de adspurgte fortæller, at de oplever at måtte bruge tid i julen på at hjælpe familiemedlemmer med at opsætte eller klargøre elektronikken, som de har fået i gave. 

Blandt dem under 30 år svarer mere end hver femte, at de ender som tech-support for familiemedlemmer i julen Den tendens kan Elgigantens adm. direktør Peder Stedal godt nikke genkendende til. Selvom meget efterhånden er blevet ren science-fiction, så kan et stadig være svært for mange at følge med og udnytte tekikken fuldt ud, fortæller han. 

”Jeg så en gammel James Bond-film for nylig, og det slog mig, at meget af det opfinderen Q kommer med – ure med skærme, bittesmå kameraer og stemmestyring - det har vi nu. Google Home og andre smarte produkter kommer til at blive populære julegaver i går, men selv om det her er produkter, der skal gøre vores liv smartere og enklere, så synes mange alligevel at det kan være vanskeligt at komme i gang og virkelig udnytte al den utrolige teknologi, som de når får ind i stuen,” siger Peder Stedal.

Elgiganten har undersøgt nordiske forbrugeres forhold til og viden om elektronik og ny teknologi siden 2008, og her er det tydeligt, at selvom vi omgiver os med stadig mere teknologi, er der mange der kæmper med at forstå hvordan den skal bruges og udnyttes optimalt.

Gør julegaven klar på forhånd

Mere end hver fjerde dansker, der overvejer at købe teknologi i julegave, er bekymret for at modtageren ikke formår at bruge den rigtigt.

For at undgå at måtte sidde hele juleaften og installere spillet på den nye PC til børnene eller opsætte et ny smart-TV for bedstemor, så kan man derfor nu købe dette som en del af julegaven.

Elgiganten har da også set en øget efterspørgsel på support-tjenester som installation af TV, montering af opvaskemaskine og PC-hjælp i diverse afskygninger. 

”Flere og flere benytter sig af muligheden for at få elektronik-julegaverne gjort helt klare direkte i butikken, så de er klar til brug med det samme juleaften. Når mor og far slipper for at bruge aftenen på at installere spil og Playstation, så bliver der mere tid til hygge, snak og leg. Og det som mange måske ikke ved er, at selv hvis gaven ikke skulle falde i smag hos modtageren, så kan den fortsat leveres tilbage, også selvom den er klargjort. Det gør det både frustrationsfrit og risikofrit,” siger Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten. 

Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevare-produkter i hjemme-elektronik og hårde/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt på 38 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.

Elgiganten A/S omsatte i regnskabsåret 2017/18 for i alt 6,2 milliarder danske kroner. Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2017/18 omsatte for 37,3 milliarder norske kroner.

Der er i Norden i alt 425 varehuse og ca. 10.000 medarbejdere. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af britiske Dixons Carphone