Få vores nyheder på mail

Fra kalkerpapir til digitale systemer: Elektronikbranchen står aldrig stille

Blogindlæg   •   Feb 14, 2020 15:45 CET

Fra kalkerpapir til fuldt digitale kassesystemer: 57-årige Henrik Jakobsen fra Elgiganten på Strøget i Aarhus har oplevet det hele i sin tid.

I Elgiganten er der over 2.300 medarbejdere. Fastansatte, studerende deltidsmedarbejdere, unge, ældre og midtimellem. En af dem er 57-årige Henrik Jakobsen fra Elgiganten på Strøget i Aarhus. Han har været i elektronikbranchen næsten hele sit liv og kan fortælle en del røverhistorier om dens udvikling gennem tiden – og ikke mindst om sin store passion, god lyd og godt billede.

Livet i elektronikbranchen er spændende, for udviklingen står aldrig stille. Hver eneste dag kommer der et nyt produkt på hylderne, og det stiller store krav til de medarbejdere, der skal sælge det – men heldigvis er der hjælp at hente i det gode kollegaskab. Det kan 57-årige Henrik Jakobsen fra Elgiganten på Strøget i Aarhus skrive under på.

Det er nemlig ikke så lidt der er sket, siden han begyndte i mesterlære i en radiobutik i Ryesgade i Aarhus.

”Da jeg startede i 1979 var der ikke noget der hed elektroniske kassesystemer. Det var i stedet frem med kalkerpapir, og så noterede man hvad kunden havde købt og fik en underskrift,” husker Henrik Jakobsen og lyder som en, der er glad for, at den slags i dag foregår lidt nemmere på moderne it-systemer.

Og det er ikke den eneste anekdote, han kan berette om til sine yngre kolleger. Passionen for god lyd har nemlig været et pejlemærke gennem hele karrieren, og især én hændelse husker han tydeligt.

”Jeg går temmelig meget op i god lyd, og jeg elsker at fortælle mine kunder om det. Og det betyder også, at jeg sælger en del højttalere. Ja, faktisk solgte jeg så mange i slutningen af halvfemserne, at en højttalerproducent inviterede mig på besøg i George Lucas’ lydstudier for at blive certificeret i rum-akustik, som kun én af 600 på verdensplan. Den slags er sjovt,” siger Henrik Jakobsen, der altså har papir på at være en vaskeægte lyd-ekspert.

Det vigtigste er troværdighed og kundens tillid

Han kan også berette om dengang i 1982, hvor han som den første i Danmark kunne pakke verdens første cd-afspiller ud af æsken og vise kunderne – en Sony CDP101 der kostede over 10.000 kr. Mange penge dengang.

Så det er ingen underdrivelse at sige, at der er løbet meget vand under broen siden da, og erfaringerne er blevet tilsvarende større. Henrik Jakobsen har med et helt liv i radio/tv-branchen gjort sig nogle overvejelser om, hvordan de kan bruges i dagligdagen.

”Det er super fedt at gå på arbejde og kunne bidrage til at lære unge mennesker, hvordan man agerer i sådan en branche. For mig har det altid handlet om at vinde kundens tillid og at være troværdig i det man gør. Mine yngre kolleger er jo altid godt klædt på, men i kraft af min erfaring kan jeg for eksempel spotte på 100 meters afstand hvad det er for en kunde, der kommer ind ad døren. Den slags kommer med erfaringen og kan være meget nyttig i mødet med kunden,” siger Henrik Jakobsen.

Men det er ikke kun ham der lærer sine yngre kolleger nyt. Selv en erfaren veteran kan lære nye tricks, medgiver Henrik Jakobsen.

”Jeg kan absolut stadigvæk lære ting. Elektronikkens verden er jo en verden, der går lynende hurtigt og der kommer konstant nye teknologier til, men så er det godt at være omgivet af unge mennesker, der er helt opdateret på det hele, så vi supplerer hinanden rigtig godt. Jeg værdsætter utroligt højt at have yngre kolleger, og det hele er med til at holde en klar og frisk, så jeg kører glad afsted på arbejde,” siger Henrik Jakobsen.

Udvikling går stærkt: Ikke én dag er ens - derfor er branchen så interessant

Og netop det med at lære nye tricks bliver snart relevant, når Elgiganten indfører et nyt og moderne system ude i landets 38 butikker, der skal gøre arbejdsdagen lettere for medarbejdere og handleoplevelsen endnu mere smidig for kunderne.

”Der er et godt stykke vej fra kalkerpapir til det nye system, som vi snart får i hænderne, men jeg glæder mig, som jeg altid gør, når der sker spændende nye udviklinger. Det er ganske enkelt derfor detailbranchen er så interessant at være i. Ikke én dag er ens og udviklingen går så stærkt, at man aldrig keder sig,” siger Henrik Jakobsen.